kelet-afrika közelebbről

a habub egyfajta homokvihar, ami többek között szudánban is megfigyelhető.

Címkék

Wenchiben a helyiek az egészségünkre isznak

2009.05.23. 20:07 - fehér emi

Nem tudtam sokat Wenchiről, de meg voltam róla győződve, hogy oda kell látogatnunk. Ez kis híján meghiúsult, miután kétszer háromnegyed órán át rossz irányban igyekeztünk elhagyni Addisz Abebát, de a végén éjfél körül mézpárlattal és házisörrel köszöntöttük a helyiek böjt-törését.

Miután körülnéztünk Addiszban hatalmas csoport húsvéti ünneplőt magunk mögött hagyva - akik fehér zsinórt viselnek a fejükön töviskoronaként - majd az elnöki palota és a kommunista emlékmű kontrasztján túllépve meggyőződhettünk arról, hogy az 55 napos, húsvéti böjt utolsó előtti napján az ortodox keresztények nem mulatnak.

A felkeresett szórakozóhelyeken rajtunk kívül néhány táncosabb kedvű fiatal, és kenyérkereseti lehetőségét kevéssé titkoló hajadon lézengett. Ennek ellenére, és a kartúmi illetve el-fáseri társasági élet után magunkat a Kánaán határán érezve, hajnalig mulattunk a közkedvelt Platinumban.

Másnap pedig elindultunk vidékre. Kissé hányattatott volt az odaút, mert téves útbaigazítást kaptunk, és a fővárostól úgy 150 kilométerre fekvő Wenchit a következő tapasztalattal értük el. Az etiópok két mértékegységet ismernek tájékozódáshoz: ezek a két perc és az öt kilométer. Megtanultuk, hogy ezeket minimum triplázni érdemes.

Mire Wenchibe érkeztünk, már lement a nap. Egész pontosan számoltam a perceket, hogy vajon még marad-e annyi időnk a zöld, vulkanikus hegyek között áthaladni, hogy legalább annyit lássunk, hová dobjuk le a hátizsákunkat. Nem maradt. Viszont mikor megérkeztünk az ökoturistás community projectként is reklámozott helységbe – ahol nincs áram, csak olajlámpás –, és a kb. 15 fokban dideregve befizettük a belépődíjat, izgulhattunk azon, hogy hol fogunk aludni. Viszont sejtettük, hogy a vulkanikus tó, ami miatt tulajdonképpen jöttünk, valahol ott húzódik lent, a lábunk alatt.

A hivatalos szálláshely ugyan zárva volt a böjt miatt, de a GTZ-által is támogatott projekt vezetőjét rögtön (talán kicsit számító módon) elvezetett négyünket a saját házához, ahol felajánlott két szobát egy-egy ággyal, amihez még kértünk egy sátrat is. Aztán tüzet gyújtottak és főztek nekünk, miközben oldszkúl kazettás magnóról szólt az etióp zene, és gyorstalpalót tartottak a vállrázós táncból.

Az este során a kedvenc fotómodellem az a hétéves kislány volt hatalmas szemekkel, aki szótlanul cipelt a hátán egy három hónapos babát. Mivel a felnőtteknek épp elég dolga akadt, a kislányra bízták a csecsemőt, a tizenhét éves, gyönyörű mosolyú lányra pedig a kávébab pörkölését. Ezt nyílt parázson, lapos serpenyőben végzik úgy fél óráig, majd mozsárban megtörik a kávét, aztán készül belőle ital.

Vacsora után nem sokkal pedig elvezettek minket egy sátorba, ahol a helyi férfiak már összegyűltek, egy külön kis szobában pedig két nő aprította a húsokat. Helyileg erjesztett sörrel mondtak áldást ránk, idegenekre, és tedzset, azaz mézből készült pálinkát is kaptunk – de helyi szokás szerint ezt hármunknak kellett megosztani, ahogy egy esküvőn szokás: a menyasszony, a vőlegény és a vőfély egy kupicán osztozik. Köszönetet mondtak azért is, hogy velünk, idegenekkel törhették meg a húsvéti böjtöt, a városka történetében először.

Ezután pedig már csak a csillagok számlálása maradt hátra, de nehéz dolgunk volt, mert az ég úgy nézett ki, mintha csillámporral hintették volna be. És miután kapásból hat, hatalmas fénycsóvával érkező hullócsillagot számoltam, bebújtam a sátorba számtalan lepedő közé, hogy másnap a négyórás séta során felfedezzük a vulkanikus tó környékét, és igyunk az Ambo patak vas-zamatú ásványvízéből.

Címkék: személyes emberek etiópia

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.