kelet-afrika közelebbről

a habub egyfajta homokvihar, ami többek között szudánban is megfigyelhető.

Címkék

Malawi: fájóan szép és szegény

2010.06.11. 15:31 - fehér emi

Tájkép egy kisteherautó platójáról

Ha nem magyar volnék, valószínűleg még jobban elképednék, amikor reggel hatkor kezében sörösüveget lóbáló emberrel találkozom. És nem egy átbulizott éjszaka utáni hajnalról van szó, hanem egy átlagos péntek reggelről a Malawi-tó partján. Annyi ittas embert rég nem láttam, mint a dél-afrikai Malawiban, amely ennek ellenére vagy éppen ezért valóban “Afrika meleg szíve”.

Mielőtt ide kirándultam volna, kábé két dolgot tudtam az északon Tanzánia, nyugaton Zambia által határolt és Mozambikba ékelődő Malawiról: nagyon szegény, és nagyon magas a HIV-vel fertőzöttek és az AIDS-árvák száma. Mindkét állítás igaznak bizonyult, viszont felmerült bennem a kérdés nem kevésszer, hogy vajon miért nem látogat több turista ide, hiszen az ország lenyűgöző.

A Malawi-tó Cape Maclear dombjáról nézve

A cikkcakkos, zöld hegyekkel tarkított tájkép és az országon észak-dél irányban végighúzódó Malawi-tó vetekszik Ruanda, Uganda vagy épp Tanzánia kínálatával, és rettentő olcsó az alkohol.

Amikor a poros főváros, Lilongwe meglátogatása és a Zomba-fennsík megmászása után elérkeztem a tóhoz, furcsállottam, hogy nem lehet kapni a helyi, Kuche Kuche nevű sört. Frankie, a Venice Beach Backpackers bárosa közölte, hogy az egész Mangochi-térségben fogytán van a Kuche Kuche, viszont a Carlsberg négy-öt fajtája kapható. „A Carlsberg vehemensen terjeszkedik,” tette hozzá.

A dán cég kb. az angoloktól való függetleneség óta van jelen az országban, és kezdetben valamiféle segélyprojektként indult, olvasom egy svéd rádió honlapján. A Kaliber című műsor helyi riportja szerint a Carlsberg a malawi sörpiac 97 százalékát uralja. A Classic, Green, Stout és Special változatok többsége a boltban olyan fél dollárnyi összegért (mondjuk száz forint) beszerezhető. Emellett helyenként fellelhető a drágább Elephant, amely 7,2 % alkoholtartalommal büszkélkedik.

Monkey Bayben megáll az idő

A hajnali sörözők mellett nemegyszer láttam részegen tántorgó malawi fiatalt vagy a helyi étkezdében rettentő alkoholos lehelettel felszolgáló férfit. Helyiekkel folytatott beszélgetésekből az derült ki, hogy 1) a tópartra látogató fehérembert majmolják, aki a nap bármely szakában képes inni 2) azért isznak, hogy felejtsenek. Plusz, ha az ember sörrel tölti meg a gyomrát, kevésbé érzi az éhséget.

Egy 2008-as adat szerint malawiban az egy főre jutó nemzeti jövedelem 290 dollár (havi kb. $24). Az egyik buszútamon közölte velem egy általános iskolai tanító, hogy havi 115 dollár a fizetése. Ebből aztán nem lehet nagy lábon élni, és nem véletlen, hogy középiskoláig a lányok már csak olyan 30 százaléka jut el.

Cape Maclear-i lurkók

Helyi lakosokkal beszédbe elegyedve, rövidúton vagy kerülők során, de eljutottunk a szponzoráció-kérdéséhez. A Mphatso (chichewa nyelven „Adomány”) nevű tizenéves lány párszáz dollárt kért, hogy beiratkozhasson középiskolába. Steadie nevű hegymászótársam pedig idegenforgalmi kurzust akart elvégezni olyan 260 dollárért.

Ezek noha pitiáner összegek, nyilván nem fenntartható projektek. Ennek ellenére a fehérember adakozik, és tucatnyi orvostanhallgató jön gyakorlatra vagy önkéntesnek, majd mielőtt hazamegy, odaajándékozza a mászóbakancsát (melynek ára egyhavi malawi fizetés) a helyi idegenvezetőnek.

Akinek a neve például Kingsray, azaz a király sugara. Romantikusak ezek a malawiak.

Címkék: afrika vista személyes emberek malawi

A bejegyzés trackback címe:

https://habub.blog.hu/api/trackback/id/tr732074421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lol 2010.06.11. 19:55:36

A GNI az éves adat, nem havi.
Tehát GNI alapján 24 dollár a havi átlag jövedelem.

fehér emi 2010.06.11. 20:28:32

Teljesen igaz, javítottam, köszi.

hillaby · http://twitter.com/hillaby 2010.06.11. 21:14:12

"Ha nem magyar volnék, ... elképednék, amikor reggel hatkor kezében sörösüveget lóbáló emberrel találkozom. "

Ez tízpontos mondat! :)

serko_ 2010.06.11. 21:22:52

mit rudikám? téged?:D:D

2010.06.11. 21:27:43

Fekete-Afrikaval az az egy bajom van, hogy draga az odaut. Tudtok valami olcso modot eljutni arrafele? Leginkabb franciaajku allamok erdekelnelek (Szenegal, Mali, stb.), de Malawi is pl.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2010.06.11. 23:34:44

"Egy 2008-as adat szerint malawiban az egy főre jutó nemzeti jövedelem 290 dollár (havi kb. $24). Az egyik buszútamon közölte velem egy általános iskolai tanító, hogy havi 115 dollár a fizetése. Ebből aztán nem lehet nagy lábon élni, és nem véletlen, hogy középiskoláig a lányok már csak olyan 30 százaléka jut el."

Na ezt most tényleg nem értem. Ha az egy főre jutó havi átlag 24 dollár, akkor a havi 115 dollár az kevés? (Egyébként még magyar szemmel is kevés, nem arról van szó, de mi van malawi szemmel?) És hogy jön össze a tanári fizetés azzal, hogy a lányok hány százaléka jut el a középiskoláig?

dtk74 2010.06.11. 23:35:16

Stoppolj. Az egyik ismerősöm így járta be Afganisztánt is, oda-vissza.

evee 2010.06.12. 06:33:42

En tavaly novemberben voltam Malawiban munka miatt 1 honapot. Sok helyre nem jutottam el, mert nagyon sokat dolgoztam, de gyonyoru az orszag ezt megerosithetem!! En Blantyre-ben laktam. A Liwonde nemzeti parkba sikerult elmennem egyik 7vegen, meg pont az esos evszak kezdete elott, hatalmas elmeny volt. Nagyon szivesen visszamennek, de tenyleg dtraga oda eljutni. En Joburgon keresztul mentem SA-val, kollegaim Kenyan keresztul, az talan jobb, mert rovidebb, de sajnos a repjegy igy is nagyon draga volt

evee 2010.06.12. 06:34:15

A vizum szerintem maceras, csak Berlinben van nagykovetseg, es erkezeskor nem lehetett kerni.

2010.06.12. 08:04:07

@evee: érkezéskor lehet kérni, malawi közigazgatása nagyon precízen működik.
a határon (én mozambikból mentem oda helyi busszal) megnézik egy nagy könyvben az útleveledet (a magyart fejből ugyanis nem ismerik), megállapítják, hogy magyar állampolgárok számára malawi vízumköteles ország. ezután kitöltetnek veled egy kérdőívet, adnak egy ideiglenes belépési engedélyt, amivel asszem 48 órán belül jelentkezni kell egy nagyváros bevándorlási hivatalában, ahol kiadják a vízumot. én többször léptem ki-be az országba, a végén már ki tudtam könyörögni egy fél évre érvényes többszöri belépésre szóló vízumot is.

popocatepetl 2010.06.12. 08:18:30

Nem túl sok ott a néger?

kinney 2010.06.12. 08:26:00

@popocatepetl:
ez időnként előfordul afrikában.

tucano 2010.06.12. 08:51:56

Nem tudtok vkit, aki Angola és Mozambik szakértő? Ha igen, akkor please vmi mailes elérhetőséget dobjatok át!

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2010.06.12. 09:01:56

Nem olyan draga az. Milanobol 500-550 dollar korul van mind Dakar, mind Accra, mind Bamako. Bonusz ingyen stopover lehetseges Kairoban vagy Tripoliban (esetleg Marokkoban, ha kicsit tobbet is raszansz). Madridbol Dakar 450 dollarert is megcsipheto, de oda dragabb is Budapestrol eljutni.

120k huf nem olyan sok, annyiba kerul egy atlagos NY-i jegy is Budapestrol.

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2010.06.12. 09:05:22

A nev nelkuli 2010.06.11. 21:27:43-os kommentre ment.

2010.06.12. 10:50:13

A kőkemény fekete bűnözésről miért nem írsz?

Blokk 2010.06.12. 10:51:48

"Plusz, ha az ember sörrel tölti meg a gyomrát, kevésbé érzi az éhséget."
ez kicsit nem hülye következtetés? mármint hogy azért isznak mert éhesek :D
egy sör fél dollár, ahhoz hogy részeg legyen, szükséges több üveg sör, ergo ebből az ott nem kevés összegből kijön egy rendes étkezés is...

fehér emi 2010.06.12. 11:22:15

A vízum miatt én is aggódtam kicsit, mert pontos információt még a dél-afrikai magyar nagykövetség (amely elvileg Malawiért is felel) sem tudott adni. De nagyon sima ügy, meg lehet venni a vízumot a lilongwei reptéren.

fulop 2010.06.22. 18:13:08

Szia Emi. Én jelenleg Malawiban élek és sokat voltam azon a helyen ahol az egyik kép készült . A tóparton egy csónak.Ez a Venice Beach .Ismerem a srácot is akiről írtál.Te most kint vagy ?

fehér emi 2010.06.28. 21:14:30

Szia Fülöp. Igen, a kép a Venice Beach hostelben készült. Malawiba csak látogattam, Szudánban élek. Minden jót.

evee 2011.10.20. 23:28:19

akkor valoszinuleg nekem azert kellett elore mert en business vizummal mentem...nekem otthon azt mondtak akik a vizmot szoktak intezni a cegnel hogy hataron nem adnak es a berlini kovetsegen inteztek. akkor ezek szerint a turista mashogy megy. elnezest a teves infoert :)


süti beállítások módosítása